نحوه ی عمل کرد کویل RF فرستنده در MRI

برای تحریک اسپین ها در MRI یک کویل RF باید میدان محرک متغیر B1 را با دو مشخصه ی زیر تولید کنید:

۱- B1 باید دارای مولفه هایی باشد که به فرکانس نزدیک به تشدید در حال چرخش است.

۲- B1 باید دارای مولفه هایی عمود بر میدان مغناطیسی استاتیک B0 داشته باشد.

112784_orig

ساده ترین شکل چنین کویل RF یک حلقه ی ساده است که در زاویه مناسب نسبت به میدان مغناطیسی استاتیک جهت گیری شده است. با تزریق یک جریان متغیر سینوسی به داخل این حلقه با فرکانس لارمور، یک میدان مغناطیسی نوسانی عمود بر میدان B0 تولید می شود. می توان آرایش های پیچیده تری از ساختار کویل هم متصور شد مانند دو حلقه ای (Helmholz) و یا چند حلقه ای (solenoid).

MRI RF loop coil

Single loop RF-coil

MR Helmholz coils

Helmholz coil configuration

MR solenoid coil

Solenoid coil configuration

 

از آنجا که کویل های RF میدان نوسانی B1 را تنها در یک بعد تولید می کنند، کویل های مانند یک حلقه ی ساده یا Helmholz و یا Solenoid ها را پلاریزه شده خطی (Linearly polarized) می نامند.  اگرچه در نگاه اول واضح نیست اما این ساختار از کویل ها برای ‌MRI بسیار ناکارامد هستند و مقدار زیادی از توان ارسال شده را تلف می کنند.

برای درک بهتر ناکارامدی کویل های پلاریزه شده خطی تصویر زیر را مشاهده کنید. می توان دید که میدان B1 که با رنگ سبز مشخص شده است و با فرکانس تشدید w0 در حال نوسان است را می توان به دو زیرمیدان که در جهت های مخالف هم در حال دوران هستند تجزیه کرد که با رنگ آبی و قرمز نشان داده شده است. یک از این زیرمیدان ها (رنگ قرمز) در جهت و فرکانس لارمور اسپین ها چرخش می کنند در حالیکه زیرمیدان دیگر (آبی) در جهت و فرکانس معکوس (یعنی منفی w0) در حال چرخش است. تنها زیرمیدانی که با رنگ قرمز نشان داده شده است موثر خواهد بود و موجب تغییر در مغناطیس شدگی خالص می شود که مورد نیاز MRI است. زیرمیدان دیگر در MRI بی تاثیر است و تنها موجب ایجاد انرژی گرمایی ناخواسته در بافت می گرد.

MRI RF field B1

 

تا سال ۱۹۸۰ استفاده از این نوع از کویل ها مرسوم بوده است اما از سال ۱۹۹۰ به بعد به طور گسترده ای با کویل های پلاریزه شده حلقوی (circularly polarized ) و یا مربعی (quadrature) جایگزین شده اند. امروزه استفاده از کویل های پلاریزه شده حلقوی به طور گسترده ای محدود به تصویرگری از حیوانات کوچک و کاربردهای طیف نگاری (Spectroscopy) شده اند.

−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−

این مطلب از مقاله ی زیر ترجمه شده است و مرجع تمام تصاویر استفاده شده در این نوشته لینک زیر می باشد:

http://mri-q.com/rf-transmit-coils.html

علی آقائی فر

علاقه مند به مهندسی پزشکی! کارشناسی مهندسی پزشکی (دانشگاه امیرکبیر) کارشناسی ارشد برق الکترونیک ( دانشگاه علم و صنعت) دکتری نوروساینس (موسسه مکس پلانک آلمان) پست دکتری (موسسه مکس پلانک آلمان) محقق ارشد (دانشگاه UCL انگلیس)

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. حسین زارع گفت:

    سلام و ممنون از زحمتتان من در اول راه هستم و میخوام راهنماییم کنید.لیسانس الکترونیک با تجربه نسبتا خوب و تازه ارشد مهندس پزشکی را شروع کردم لطفا مسیر راه موفقیت در این رشته را برام بگین باز هم ممنون hossein_zare49@yahoo.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عدد مناسب قرار دهید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.